De eerste week

Het was me een weekje wel. Weer veel nieuwe indrukken opgedaan en inmiddels alweer de nodige mijlen afgelegd. Ik zou zeggen haal eerst wat te drinken want dit gaat wel even duren...

Dinsdag 7 september: Epcot

Vandaag zijn we naar 'Epcot' geweest. Een van de thema parken van Walt Disney in Florida. Naast Epcot hebben ze natuurlijk Magic Kingdom (bin there, done that), Animal Parc en Disneys Hollywood Studios. Terwijl we in de auto op weg zijn naar het park zien we de straten langzaamaan veranderen. De lantaarnpalen, de bushokjes gaan steeds meer lijken op de lantaarnpalen en bushokjes die we kennen van de Donald Duck. Hoe dichterbij we bij het park komen hoe beter, groter en mooier ook de hotels en de winkels eruit zien. Als zeg dat wij ergens aan het begin van de lange boulevard in onze Super 8 Motel zitten, geen gezicht dus.

Anyway, we rijden het park binnen en worden naar onze pareerplaats begeleid door verkeerleiders die rondrijden op een 'segway' (die gemotoriseerde tweewieler, je kent ze wel). In Nederland is menig pretpak zo groot als alleen al een parkeer terrein hier. Het is heet, een beetje bewolkt maar heet, zo'n 32 graden. Nadat mijn rugzak gecontroleerd is kunnen we naar binnen. De kaartjes hadden we al gekocht bij Walmart, een van de vele grote supermarkten hier. $ 85 voor een kaartje is niet echt goedkoop maar een pretpark hier is dan ook zo veel meer dan alleen een pretpark ;O)

Het park is leuk, zoals verwacht. Niet de vele achtbanen zoals we gewend zijn maar dit park gaat over het onstaan van de wereld en waar de wereld heen gaat in de toekomst. Zo tegen de middag worden we overvallen door een REGENBUI. Het komt met bakken naar beneden maar het blijft gewoon 32 graden. Het park is open van 9 -21u en wordt zoals elke avond afgesloten met vuurwerk. Wat bij ons met oud & nieuw de lucht in gaat, gaat hier elke avond de lucht in, als het niet meer is. Kortom een geslaagde dag, moe maar voldaan rijden we naar ons hotel. De straat 'takelt af' naarmate we dichterbij komen..

Woensdag 8 september: Tallahassee here we come!

Tallahassee... nooit van gehoord zeker! Of does it ring a bell? Tallahassee is de hoofdstad van Florida dus zeker een bezoekje waard dachten wij. Vandaag hebben we de tjd genmen om die 400km te ovebruggen. Onderweg is het akelig groen, toch is het nog steeds heet, 32 graden.De wolkjes in Orando hebben we niet meer gezien.

S'avonds hotelletje gezocht, hapje gegeten, lekker gedoucht en ge-chilld. Morgen een nieuwe dag.

Donderdag 9 september: Tallahassee it is

Capital of Florida of niet, na een uurtje hadden we het wel gezien. Tallahassee was voornamelijk een Business District, oftewel vooral veel kantoren en musea. Het oude State Capitol Building dient tegenwoordig als museum. Een bezoekje hieraan vertelt je wat er gebeurd is nadat de eerste pelgrims voet aan wal zetten tot de dag van vandaag. Naast dit historisch gebouw staat het pand waar tegenwoordig de regering van Florida zit. Het pand telt 22 verdiepingen en heeft een mooi uitzicht over Tallahassee wat je als burger/toerist gewoon mag bezoeken. Uiteraard wordt bij binnenkomst de handtas en grondig onderzocht en moeten we door een metaaldetector maar dan kunnen we vrij rondlopen. Nadat we van het uitzicht genoten hadden zijn we ook maar even gestopt op de 5de etage, daar heeft de 'Senator' zijn office/kantoor. Helaas was hij er die dag niet. Ook hebben we even de 'tweede kamer', Florida senaat bezocht, het was akelig stil.....

Later die middag hebben we nog een een filmpje 'gedaan' voor $ 4,75.

Vrijdag 10 september: roadtrip to Panama Beach

Na ons continental breakfast (koffie, cornflakes, bagels met creamcheese en donuts) zijn we vertrokken. Vandaag maar 160km op het programma. Eindbestemming Panama City. Via de Interstate 98 (North) rijden we langs de kust omhoog. De kustlijn is mooi, geen BP-olie die de strandjes vervuild heeft maar mooi wit zand met hier en daar een palmboom. Het zeewater van de 'Golf van Mexico' is verrassend warm. Dus geen uren wachten/acclimatiseren voordat je kopje onder kunt. Bij ieder huis (groot of klein) staat wel een boot (groot of klein) op de oprit. Het valt ons op dat er naast het ontbreken van trottoirs ('stoepen' is een raar woord) en fietspaden bijna geen enkel huis een omheining om z'n tuin heeft.

Na enkele stops te hebben gemaakt onderweg komen we uiteindelijk in Panama City. Omdat 'Miep', onze garmin (tomtom) het hotel niet kan vinden rijden we door naar Panama City Beach. Zoals de naam al zegt ligt dit gedeelte van Panama City aan het strand. Zo'n 15km verderop begint dit. Langs de kust rijdende concluderen we dat dit gedeelte toch wel een beetje vergane glorie is. Het oogt verlaten zo aan het einde van het zomervakantie seizoen. Mega grote hotels duiken langs de kustliijn op, net als winkels met schreeuwende neon reclames, mini golf en waterpretparken. We belanden bij het Plaza Motel. Ondanks de vergane glorie zijn de hotels redelijk prijzig. Het Plaza Motel is een van de goedopere hotels en uiteraard zien we dit terug aan onze hotelkamer. De kamer ziet er van binnen uit als een sauna (maar dan wat groter). Er staan 2 twee-persoonsbedden en er is een tv met genoeg zenders. Twee van de dingen waarvan je zeker kunt zijn dat je ze hebt voor welke prijs dan ook. Op de binnenplaats is ook een zwembad (standaard bij dit klimaat). Het personeel kan het beste omschreven worden als 'Hilbillies': ongeschoren, 'ruige', verwilderde mannen en rondborstige, hooggeblondeerde vrouwen met een Texaans accent. Die avond deden we onze deur goed op slot en heeft de portemonnee onder het kussen gelegen.

Weetje: ergens tussen Tallahassee en Panama City Beach zijn we een tijdzone gepasseerd. De klok gaat een uurtje terug. Een jetlag in een jetlag ...

Zaterdag 11 september: 911

Vandaag staat een lesje RPM op het rooster. Om 8:10u worden we verwacht bij Gold's Gym. Eigenlijk is het voor ons dan 7:10u... call us crazy! Deze keer hebben we de fietsschoenen bij ons. Candy en Wendy (nee we verzinnen het niet) verzorgen de les. Uiterst Amerikaans-enthousiast zijn ze. Uiteraard vonden ze het geweldig dat wij helemaal vanuit Nederland bij hun naar de les kwamen. In totaal zijn we met z'n 9-en. Na wat foto's en een douche zijn we op zoek gegaan naar onbijt! Omdat we een Mega Mall ontdekken gaan we eerst shoppen.Tegen 12u krijgen we toch echt honger en helaas kunnen we niets anders vinden dan de gebruikelijke bugers&fries-tentjes. Na 1 week kunnen we al geen hamburger en friet meer zien!

Het is vandaag voor de verandering weer heet weer. Door de hoge luchtvochtigheid lijkt het heter dan het is. Het is dan ook aangenaam om een winkel binnen te lopen waar de airco altjd aan is. Tegen 16u is het tijd om naar het strand te gaan. Er wordt goed gesmeerd. De zee zorgt nauwelijks voor afkoeling maar zorgt er wel voor dat we snel kopje onder te gaan.

Later die avond hebben we bij Apple Bee's gegeten. Het personeel is zoals alijd erg vriendelijk en behulpzaam. De maaltijd die ik gekozen had was redelijk spicey (gekruid). Onze serveerster zei dat ze me in de gaten zou houden en dat ze de cola zou blijven aanvoeren: I'll keep em commmin' zei ze. Binnen 5 minuten stonden er 6 bekers (halve iter per stuk) pepsi cola op tafel. Gelukig is Michel een dorstig persoon.. Moe maar voldaan zijn we naar het hotel teruggegaan. Onze laatste nacht in Panama City Beach, morgen: Pensacola.

Paul

Zo ons in dit kikkerlandje lekker maken, schande!
Hoop dat het dieet nog steeds effect heeft, of heeft Michel alle schade al ingehaald?? veel plezier ik zie het volgend verslag wel weer!

Groetjes,

Paul

Bianca

Hi M&D!
Zie mijn www op mijn Hyves! ;-)
xx